TRAJANJE PROJEKTA
Program se finansira pocev od 2002. do zakljucno 2004. godine.
OSNOV PROJEKTA
Cetiri fakulteta tehnickih nauka u Beogradu imaju na prvim godinama svojih
studija predmet fiziku. Ovi predmeti se razlikuju od fakulteta do fakulteta.
Svi imaju eksperimentalne vežbe koje se održavaju u istim laboratorijama
Zavoda za fiziku tehnickih fakulteta. Kroz ove tri laboratorije prolazi
oko 2000 studenata nedeljno. Nastavni programi fizike tehnickih fakulteta
odvijaju se na osnovu neujednacene i zastarele literature, a vežbe se
odvijaju na zastarelim aparaturama. Biblioteka Zavoda, koja služi prvenstveno
nastavnicima, a onda i starijim studentima jedva da može da se koristi.
Perspektiva Jugoslavije posle promene vlasti u zemlji je da se približava
evropskim trendovima i u visokom obrazovanju. Perspektiva evropskih univerziteta
je da se reformišu sa pogledom na Bolonjsku deklaraciju.
PROCENA DUGOROCNIH CILJEVA PROJEKTA
Dugorocni cilj projekta za sve ucesnike je da se ustanove slicnosti i
razlike izucavanja fizike na fakultetima tehnickih nauka u Evropi, kao
i da se predvidi razvoj u vezi sa reformom visokog školstva u skladu sa
Bolonjskom deklaracijom. U vezi sa ovim ciljem je ispitivanje mogucnosti
ujednacavanja programa i plana izucavanja opšte fizike na razlicitim fakultetima
tehnickih nauka. Razvoj prirucnika za vežbe iz fizike sa simulacionim
programom je izazovan za sve ucesnike. Poseban cilj cetiri fakulteta iz
Beograda je da se dobije jedinstven standardan svetski udžbenik za ove
fakultete i da se na moderan nacin uredi biblioteka, koja u postojecem
stanju ne može da se koristi. Ovaj poslednji cilj bi ukljucio adaptaciju,
kupovinu kompjutera i primenu nekog programa za katalogiziranje fonda
knjiga kao i obuku bibliotekara.
Sledeci cilj projekta je da se ustanove slicnosti i razlike u nacinu predavanja
fizike na razlicitim univerzitetima u Evropi, da bi se planirao razvoj
i reforma u skladu sa Bolonjskom deklaracijom. Tehnicki fakulteti u Beogradu
ce doci do novog, modernog udžbenika i drugih prirucnika koje ce zajednicki
koristi.
NEPOSREDNI CILJEVI PROJEKTA
(1) Izvršice se komparativna analiza nacina održavanja nastave
iz fizike na tehnickim fakultetima u EU i u Beogradu s ciljem da se uoci
u kome smislu bi programi u Beogradu trebali da se prilagode evropskim.
Analizirace se nacin predavanja, održavanja eksperimentalnih vežbi, održavanja
racunskih vežbi, individualnog rada sa studentima, literature koja se
koristi, upotrebe biblioteka, upotrebe kompjutera i ocenjivanja studenata
(narocito primena kreditnog sistema ocenjivanja). Narocito ce se obratiti
pažnja na to u kojoj meri su programi fizike razlicitih fakulteta tehnickih
nauka medusobno slicni i da li je moguce unificirati ih.
(2) Bice preveden jedan reprezentativan svetski udžbenik fizike
sa namerom da postane standardan udžbenik fizike za fakultete tehnickih
nauka.
(3) Bice napisan dodatak praktikumu vežbi
iz fizike koji se koristi na fakultetima tehnickih nauka, koji ce obuhvatiti
novorazvijene vežbe u Zavodu za fiziku tehnickih fakulteta kao i vežbe
koje ce biti nabavljene sredstvima Tempus projekta. Praktikum ce pratiti
disketa sa programom za simulaciju vežbi.
(4) Izvršice se adaptacija biblioteke Zavoda
za fiziku fakulteta tehnickih nauka sa ciljem da se modernizuje i ucini
lakšim pristup fondu od 15000 knjiga i casopisa nastavnicima i studentima.
Izvršice se prenos kataloga na kompjuter koji ce biti ukljucen u internet
mrežu.
(5) Oko 2000 studenata prve godine studija
na tehnickim fakultetima Univerziteta u Beogradu predstavljaju oko 40%
studenata tehnike u Jugoslaviji. Da bi se ukljucili i drugi jugoslovenski
univerziteti, svake godine ce se održavati seminari.
CILJNE GRUPE, NJIHOVE POTREBE I INTERES
Svi saradnici projekta morace da sagledaju nacin na koji ce se reformisati
nastava fizike na fakultetima tehnickih nauka u toku reforme visokog školstva
u Evropi u skladu sa Bolonjskom deklaracijom. Potreba i interes svakog
od nastavnika fizike na fakultetima ucesnicima projekta je da se upozna
sa sto više programa i planova izucavanja fizike na evropskim fakultetima
tehnickih nauka kao i sa što vecim brojem mišljenja u pogledu toga kako
ce se reformisati ova nastava u skladu sa Bolonjskom deklaracijom. Zbog
toga ce se organizovati posete glavnim mestima izucavanja fizike na fakultetima
tehnickih nauka u Evropi kao i sakupljanje programa i planova predavanja
fizike sa relevantnih fakulteta i njihova analiza. Interes nastavnika,
ali i studenata je da se osavremeni nastava fizike razvojem a onda primenom
simulacionih kompjuterskih programa. Interes studenata i nastavnika je
da se osmisli primena kreditnog nacina ocenjivanja u skladu sa Bolonjskom
deklaracijom (ECTS). Poseban interes nastavnika i studenata iz Beograda
je da se dobije jedan od najboljih svetskih udžbenika fizike, kao i da
se uredi biblioteka za njihove potrebe.
|